از ما می‌پرسند

پاسخ به پرسش‌هایی متداول در مورد شغل دریانوردی

به دنبال مطلبی که با عنوان «سیزده سوءتفاهم درباره‌ی کشتی و کشتیرانی» در همین وبلاگ نوشتم و آن یکی که با عنوان «چرا نباید دریانورد شویم» در وبلاگ قدیمی‌ام نوشته بودم و اینجا بازنشر دادم، این بار می‌خواهم به تعدادی از پرسش‌هایی که بسیار می‌پرسند پاسخ دهم.

در هر نوبت مأموریت، چه میزان از خانه دورید؟

پاسخ کوتاه: چهار تا نه ماه

پاسخ بلند: هر نوبت مأموریت ممکن است چهار یا شش یا نه ماهه باشد که با توجه به خواست دریانورد یا ملاحظات تأمین نیرو در شرکت، می‌تواند تمدید شود یا کاهش یابد. در این میان، اگر کشتی به ایران بازگردد، معمولاً با درخواست مرخصی‌های یکی دو روزه‌ی دریانوردان شاغل در رده‌های پایین‌تر موافقت می‌شود.

 ماهی هم می‌گیرید؟

پاسخ کوتاه: معمولاً نه.

پاسخ بلند: برای تأمین غذای کشتی نیازی به این کار نیست، امّا اگر کشتی در لنگرگاهی به انتظار ایستاده باشد و قوانین محلی مانع این نشوند، می‌توان به صورت تفریحی کلاه مکزیکی به سر کرده و قلابی به آب انداخت.

شخصاً از این تفریح بدم می‌آید و حتّی حاضر نیستم به تماشا بنشینم.

در کشتی غذا چه می‌خورید؟

پاسخ کوتاه: همان‌ها که شما می‌خورید.

پاسخ بلند: استفاده از هر نوع وسیله‌ای که شعله‌ی باز و بدون حفاظ داشته باشد، ممنوع است. بر این اساس، استفاده از اجاق گاز نیز ممنوع است. امّا به لطف اجاق‌های برقی، طبخ غذا به همان منوال که در خشکی و در خانه‌های شما معمول است، روی کشتی نیز امکان‌پذیر است. خارجی‌ها به آن اجاق‌های برقی می‌گویند هات‌پلیت.

زندگی دریانوردی ـ غذای کشتی
سوپ بزن 🙂

 آیا کشتی‌ها حرکت هم می‌کنند؟

پاسخ کوتاه: بله

پاسخ بلند: بله

(باور کنید یا نکنید، این سؤال را از ما می‌پرسند و ما هم همین پاسخ را می‌دهیم.)

 آیا به کشورهای دیگر هم می‌روید؟

پاسخ کوتاه: بله

پاسخ بلند: کشتی‌های تجاری، در هر یک از بندرهای تجاری دنیا که لازم باشد و منع سیاسی و نظامی وجود نداشته باشد تردد می‌کنند و بر اساس سنتی نانوشته، دریانوردان می‌توانند در بندرهای محل توقف کشتی‌هایشان، به گردش روند و تنی بیاسایند. این سنت نانوشته البته خلل‌ناپذیر نیست. هستند دولت‌هایی که برای اتباع برخی از کشورها محدودیت‌هایی وضع کنند.

 یک سفر دریایی چقدر طول می‌کشد؟

پاسخ کوتاه: چیزی بین یک روز تا یک ماه

پاسخ بلند: طبیعتاً پاسخ این سؤال به مبدأ و مقصد حرکت بستگی دارد. با یک کشتی باری معمولی، می‌توان در نصف روز به دوبی رسید. با همان کشتی مسافت بین بندرعباس و ابتدای کانال سوئز دو هفته‌ای طی می‌شود و کشتی‌ای که از ایران رهسپار کانادا می‌شود، ممکن است بین سی تا چهل روز در راه باشد.

 چقدر حقوق می‌‌گیرید؟

پاسخ کوتاه: بد نیست.

پاسخ بلند: خدا را شکر، آب‌باریکه‌ای است که می‌آید و می‌رود. شما چطور؟ راضی‌اید ان‌شاءالله؟

وسایل برقی چگونه کار می‌کنند؟

پاسخ کوتاه: با برق

پاسخ بلند: سه یا چهار ژنراتور بار تولید برق کشتی را به دوش می‌کشند که اغلب برای تأمین برق جاری کشتی، یک یا دو تای آن‌ها کفایت می‌کنند و باقی، محض اطمینان، آماده به خدمت نگاه داشته می‌شوند. خارجی‌ها به آن ژنراتورهای اضافی می‌گویند استندبای.

ژنراتورها برق سه فاز ۴۴۰ ولت، با فرکانس ۶۰ هرتز تولید می‌کنند که برای مصرف خانگی پرسنل، به برق تک‌فاز ۲۲۰ ولت تبدیل می‌شود. فرکانس ۶۰ هرتزی البته دردسرساز است، از جمله آن که عمر مفید وسایل برقی‌ای که برای استفاده از فرکانس ۵۰ هرتز بهینه شده‌اند را کاهش می‌دهد.

ژنراتور کشتی
سه ژنراتور کشتی، در آن انتهای عکس

آب کشتی چطور تأمین می‌شود؟

پاسخ کوتاه: آن را می‌سازد.

پاسخ بلند: آنچه دورتادور کشتی فراوان است، آب دریاست که کافی‌ست تقطیر شده و املاحی به آن اضافه گردد تا قابل آشامیدن شود. محدودیت‌هایی هم هست. بیشتر کشتی‌ها فقط در حال حرکت می‌توانند آب شیرین تولید کنند و شیرین‌سازی آب در نواحی نزدیک ساحل به خاطر آلودگی‌های آن به صلاح نیست. از این رو کشتی‌ها ممکن است به جای تولید آب، آن را خریداری کنند. در این باره بعدها بیشتر خواهم نوشت.

 کشتی چقدر سرعت دارد؟

پاسخ کوتاه: چیزی حدود ۳۰ کیلومتر بر ساعت

پاسخ بلند: یک کشتی باری معمولی، چیزی بین ۱۳ تا ۱۷ گره دریایی سرعت دارد. کشتی‌های باری کانتینربر عموماً سرعت تردد بالاتری دارند که به ۲۴ گره دریایی هم می‌رسد. اعدادی که عرض شد، در مقیاس آشنای متریک، به‌ترتیب معادل ۲۴، ۳۱ و ۴۵ کیلومتر بر ساعت هستند.

شب‌ها کجا می‌خوابید؟

پاسخ کوتاه: روی تخت

پاسخ بلند: هر دریانورد شاغل در یک کشتی تجاری، یک کابین انفرادی در اختیار دارد که مجهز به یک تخت‌خواب، یک کاناپه، یک میز تحریر، حمام و سرویس بهداشتی، یخچال، مقادیری کمد و قفسه و یک جلیقه‌ی نجات است. آدم طبیعتاً روی تخت می‌خوابد، اما طراحی داخلی کابین اغلب به نحوی است که کاناپه عمود بر تخت قرار دارد تا در دریای طوفانی، بتوان بر حسب جهت تاب خوردن کشتی، یکی را که راحت‌تر بود برای استراحت برگزید.

زندگی دریانوردی ـ کابین کشتی
اینجا برای هفت ماه کابین من بود

 آیا باید شناگر حرفه‌ای بود؟

پاسخ کوتاه: نه

پاسخ بلند: به عنوان یک ورزش مفرح، شاید شنا بلد باشیم و شاید نباشیم. امّا اگر تصور می‌کنید این فن شنا کردن ممکن است هنگام غرق شدن کشتی به درد بخورد و آدم را به ساحل برساند، سخت در اشتباهید. جهت اطلاع، شناور ماندن موقتی در آب شور دریا به آموزش چندانی نیاز ندارد و همین که انسان هول نشود و دست و پایش را گم نکند، کافی‌ست که بر روی آب شناور بماند.

در دریا آب‌تنی می‌کنید؟

پاسخ کوتاه: نه

پاسخ بلند: هنگام انتظار کشتی در لنگرگاه‌های نزدیک خشکی، برای آن که به دریا رویم و تنی به آب بزنیم مشکل چندانی وجود ندارد. امّا این کار، به احترام دستورالعمل‌های ایمنی مجاز نیست، چرا که آب‌های نزدیک به ساحل معمولاً آلوده‌اند، کسی از میزان علاقه‌ی آبزیان آن مکان به گوشت انسان خبری ندارد، و اگر کسی به هر دلیلی نتوانست خود را روی آب نگاه دارد، کسی فن نجات غریق را بلد نیست.

معمولاً چه سلاح‌هایی را با خود به همراه دارید؟

پاسخ کوتاه: هیچ سلاحی

پاسخ بلند: کشتی‌های تجاری اجازه‌ی حمل سلاح گرم ندارند و همین موضوع آن‌ها را به طعمه‌ای دلپذیر برای دزدان دریایی مبدل ساخته است.

اینفوگرافی مقابله با دزدی دریایی در کشتی‌های تجاری

آیا ایران کشتی مسافربری دارد؟

پاسخ کوتاه: تا حدودی، بله

پاسخ بلند: کشتی‌های مسافربری مجللی که در فیلم‌ها می‌بینید، بیش از آن که وسیله‌ی سفر باشند، وسیله‌ای برای استراحت و تفریح هستند. از آن‌جا که اکثر تفریحات متداول موجود در این کشتی‌ها حرام تلقی می‌شوند، کل صنعت کشتی‌رانی مسافری ایران، به تردد در مسیرهای کوتاه جزایر ایرانی و یا حداکثر برخی کشورهای حاشیه‌ی خلیج‌فارس محدود می‌شود.

در صورت لزوم، به کدام سمت نماز می‌خوانید؟

پاسخ کوتاه: به سمت قبله

پاسخ بلند: جهت حرکت کشتی در اکثر مواقع برای حداقل چندین روز ثابت است و بنابراین جهت جغرافیایی شهر مکه تغییر چندانی نمی‌کند و با اطلاع از جهت حرکت کشتی و مکان تقریبی آن روی کره‌ی زمین، می‌توان به‌راحتی جهت قبله را محاسبه کرد.

آیا روی کشتی می‌توانید از تلفن استفاده کنید؟

پاسخ کوتاه: بله

پاسخ بلند: برقراری تماس‌های تلفنی از طریق سرویس‌های ماهواره‌ای صورت می‌گیرد که استفاده‌ی روزمره از آن، برای کارکنان کشتی آزاد است، اما مقرون‌به‌صرفه نیست.

دریانوردان اغلب صبر می‌کنند تا کشتی‌شان در بندری پهلو بگیرد و آن‌گاه از امکانات آن بندر برای تماس‌های تلفنی با خانواده‌هایشان بهره می‌گیرند. اما به هر حال، از آنجا که تماس دریافتی نزدیک یک سوم هزینه‌ی تماس از روی کشتی را بر دوش دریانورد می‌گذارد، گزینه‌های تک‌زنگ زدن که بی‌گمان با آن آشنا هستید، «روی‌میز»ترین گزینه‌ی موجود است.

آیا در کشتی اینترنت دارید؟

پاسخ کوتاه: نه

پاسخ بلند: همان‌طور که قبلاً هم در مطلبی با عنوان «سیزده سوءتفاهم درباره‌ی کشتی و کشتیرانی» نوشتم، تبادل انواع اطلاعات تلفنی و اینترنتی روی کشتی، از طریق ماهواره صورت می‌گیرد که هزینه‌ی آن کم نیست. بیشتر کشتی‌ها سرویسی را برای برخورداری از خدمات ایمیل (و نه حتی مرور وب) خریداری می‌کنند که آن را معمولاً در اختیار پرسنل قرار نمی‌دهند.

 

37 دیدگاه

  1. آخ چه پست خوبی بود.

    در مورد کابین اصلاً چنین انتظاری نداشتم. یعنی به جز پنجره‌اش که پشت اون پرده است دیگه هیچی باعث نمی‌شه فکر کنی اونجا کابین کشتیه. همیشه تصورم از کابین تخت و کمدی بود که توی دیوار هستند و فلزی 😐

    برم اون دوتا پست دیگه رو هم بخونم.

  2. یادداشت خیلی جالبی بود.
    زندگی ملوان‌ها و دور بودن طولانی‌مدت آنها از همه جا، کنجکاوی‌برانگیز است.

  3. این سیستم مالکیت کشتی یا قایق های کوچیکتر چجوریه؟ مالکین اشخاص حقیقی هستن یا داستان فرق داره؟

    1. مالکین کشتی‌های کوچک یا لنج‌ها یا قایق‌های تفریحی عمدتاً شخصی هستند و هرچه کشتی‌ها بزرگ‌تر می‌شوند، مالکین شخصی هم جایشان را به شرکت‌های مالک کشتی می‌دهند.

  4. چقدر جالبه!
    از اونجایی ک اکثر ایرانی ها ینی ما از نزدیک کشتی ندیدیم و کمتر در دسترس و دیدرس ما قرار داره ازش بی اطلاعیم مگه مردم جنوب کشور ک در هر صورت کشتی اونجا بیشتر کاربرد داره…
    ما حتی تو شمالم از کشتی استفاده نمیکنیم فکرکنم ته کشتی هایی ک تو شمال استفاده میشه ختم بشه به کشتی تجاری .(باز خوبه ما فقط کشتی ندیدیم خیلی ها هیچی ندیدن!)
    من به شخصه اخرین باری ک سوار کشتی شدم دوم دبستان بودیم ک به عنوان بازدید علمی بردنمون اونم چون یکی از هم کلاسیامون باباش تو بندر امیرآباد کار می کرد.(که اونم سوار شدن نبود! رفتیم روشو دیدیم برگشتیم !)
    به همین دلیل از شما خیلی مچکرم برای این اطلاعات
    احساس یه خارجی ای رو دارم ک در مورد ایران چیزی نمیدونه و فکر میکنه ایران کلش بی اب و علفه و ما هم انسان های وحشی و تروریست هستیم! 😐

  5. مهندس دمت گرم
    اطلاعات خیلی خوب و جالب و مفیدی توی وبلاگت قرار میدی
    من که کلی استفاده میکنم
    ممنون

  6. چرا همش تبلیغ افسران رو میکنید و از ملوانان زحمتکش که از نظر حقوقی دارند رنج میکشند چیزی نمیگید
    در حال حاضر بیشتر ملوانان بالای فوق دیپلم و لیسانس هستند اما بیشتر افسران از نظر مدرک واقعی دیپلمه هستند و مدرک موسسه ای دارند
    اما چند برابر یک ملوان با بیست سال سابقه کار حقوق میگیرند
    و همیشه حق ملوانان را در کشتی ضایع میکنند
    چه از نظر دریافت سهمیه های خدماتی چه از نظر امکانات رفاهی درون کشتی
    بهای قول ملوانان خودشان را سفید پوست میدانند و ملوان را سیاهپوست
    در صورتی که ازن نظر فیزیکی و انرژیک ۳۰%یک ملوان هم از خود مایه نمیگزارن

    1. در این که تبعیض بین همکاران پسندیده نیست شکی نیست. اما حرفی که در مورد مدرک می‌فرمایید منصفانه نیست. تمام افسران در هر رده و منصبی که باشند، دوره‌های حرفه‌ای متناسب با کاری که انجام می‌دهند را مطابق استانداردهای بین‌المللی گذرانده‌اند و از پس امتحان‌های متعدد کتبی و شفاهی آن برآمده‌اند. دریانوردی از معدود مشاغلیست که نه مدرک‌گرایی به آن راه پیدا کرده، نه نخبه‌پروری، و نه دور زدن سلسله‌مراتب پیشرفت. هیچ کس با هیچ جایگاه و قدرت سیاسی و مالی و نظامی و غیره، نمی‌تواند یک‌شبه کاپیتان شود و تمام مراتب را می‌بایست طی کند. به هر حال تکرار می‌کنم تبعیض میان همکاران صحیح نیست و با اصطلاح سفیدپوست و سیاهپوست به این شکل برخورد نداشتم. شوخی دیگری با این مضمون میان مهندسان و ناوبران جاریست که من، با این که مهندس هستم، یا شنیدن آن فقط می‌خندم و ناراحت نمی‌شوم

    1. یادآوری می‌کنم اینجا سایتی برای تبلیغ این شغل و آن شغل نیست. حقیر، تجارب خود را به اشتراک می‌گذارم و آمادگی میزبانی از تجربه‌های سایر همکاران را در هر مرتبه و سمتی، دارم

  7. چہ توضیحات خوبی، متشکرم،
    در ایران دونستن از دریانوردی بسیار سختہ

    و من ھمیشہ دوست داشتم این رشتہ رو بخونم اما باز در ایران عزیز محال بودہ و ھست!

    بسیار موفق باشید

  8. با سلام و تشکر از شما بابت سایت خوبتون
    من لیسانس الکترونیک ومخابرات دریایی (تجاری ) هستم میخاستم ببینم کجاها میتونم استخدام شم و چه مهارتهایی رو حتما باید داشته باشم

  9. سلام مهندس
    پس از حادثه ی سانچی که دلمونو به درد آورد برای رفتن به کشتیرانی که درآستانه ی استخدامش هستم مردد شدم
    شما که تجربه دارین آیا خطرات اینچنینی و میزان اتفاق افتادن تصادفات تو دریا و آسیب دیدن تو طوفان زیاده و نجات دریانوردا تو چه وضعیتیه؟
    و خطر دزدان دریایی تا چه اندازه کشتی ها رو تهدید میکنه و خلاصه امنیت کشتی ها در چه وضعیتیه؟
    خیلی ممنون میشم که جواب بدین واقعا حیاتیه
    با تشکر از مطالب زیباتون
    پاینده باشید

    1. سلام دوست عزیز. حادثه‌ها پیش می‌آیند و خبر نمی‌کنند. شغل دریانوردی شغلی پرخطر است و در حال حاضر عزادار همکارانمان هستیم. اما حادثه سانچی حادثه‌ای واقعا نادر در صنعت دریانوردی بود و نگاهی به آمار نشان می‌دهد خطر مرگ یک دریانورد، چندان بیشتر از خطر مرگ در تصادف‌های جاده‌ای نیست. دزدی دریایی در حال حاضر خطری نیست که کشتی‌های بزرگ را به صورت جدی تهدید کند، چرا که ناوگان‌های بزرگ راه‌های مقابله با آن را یافته‌اند و بیگدار به آب نمی‌زنند؛ کاری که متأسفانه قایق‌های صیادی کوچک انجام می‌دهند و شاهد قربانی شدنشان توسط آن خون‌آشامان هستیم.

  10. سلام ممنونم از سایت و مطالب خوب شما
    من دانشجوی ارشد شیمی هستم و به خاطر علاقه و بیشتر به خاطر پول می خوام برم تو ناوبری.موندم چیکار کنم؟ شاید تا شما جواب این پست رو بنویسید من رفته باشم! ممنونم پیشاپیش
    خدانگهدار

  11. سلام
    ممنون از مطالب مفید و جذابتون چنتا سوال داشتم؟
    اینکه شرکت کشتیرانی شامل شرکت های تابعه میشه و بعد از استخدام باید تو یکی از این شرکت ها مشغول شد و ایا مزایای شرکت ها باهم تفاوت دارند؟ و اینکه ملاک اینکه کدوم شرکت بریم چه چیزیه؟ ایا اختیاریه؟
    واینکه زمان تحصیل در نوشهر و بوشهر چه مدت میتونیم خونه بیاییم و تعطیلات چقدره و ایا تابستان و عید رو هم باید بریم یا نه؟
    ببخشید طولانی شد
    خاهش میکنم جواب بدید چون فقط شمارو برای پاسخ
    به سوالاتم میشناسم

    خیلی ممنون مهندس عزیز

    1. سلام. از توجه شما سپاسگزارم. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران چندین شرکت تابعه، مثل کشتیرانی دریایی خزر و کشتیرانی والفجر در زیرمجموعه‌ی خود دارد که با هم مرتبطند و از نیروی کار یکدیگر استفاده می‌کنند، اما اختیاراتی در جذب مستقل نیز دارند. شرایط دقیق را می‌بایست از خودشان تحقیق بفرمایید.
      دانشگاه علوم فنون دریایی امام خمینی نوشهر، یک دانشگاه افسری نظامی است و با مقررات نظامی سخت اداره می‌شود، اما مرکز آموزش بوشهر یک آکادمی دریایی است با آزادی‌های بسیار بیشتر. ترم‌های تابستانه در هر دو مرکز تشکیل می‌شوند، اما تعطیلات نوروز، هر دو تعطیل هستند. در زمان ما، تعطیلات میان دو ترم حدود دو هفته بود. همان طور که بارها عرض کرده‌ام، از مسائل روز بی‌اطلاعم و غیر از آنچه نوشتم کمکی از من برنمی‌آید.

  12. سلام مهندس عزیز
    چنتا سوال داشتم ازتون
    اینکه تو بورسیه کشتیرانی اشاره شده که استخدام قراردادیه این مورد مشکلی ایجاد نمیکنه؟ یعنی هر موقع خواستند میتونن قطع همکاری کنن با ما؟
    و سوال بعدیم اینه که یه خلاصه ای از وضعیت کلی امنیت در این شغل (خطرات و آسیب ها) بفرمایین
    خیلی ممنون میشم جواب بدین
    در آخرم تشکر میکنم از مطالب بسیار کاربردیتون که باعث شد اطلاعات زیادی کسب کنم
    ممنون میشم جواب بدین

    1. سلام و ممنونم از توجه شما. چند سالی هست که استخدام رسمی قانوناً ممنوع شده و فقط در معدودی موارد به بعضی سازمان‌های دولتی مجوز داده شد و اون موارد استثنا هستن. قاعده اینه که همه استخدام‌ها قراردادی باشن. در مورد امنیت و خطرها در این وبلاگ به کرات صحبت کردم و دوستان هم در کامنت‌ها دیدگاه‌های زیادی رو مطرح کردن که فکر می‌کنم دوباره‌گویی تکرار مکررات باشه.

  13. سلام مهندس عزیز
    ببخشید مهندس الکترونیک ۲ با مهندس سوم و همچنین مهندس الکترونیک ۱ با مهندس دوم حقوق ، مزایا ، رده شغلی و درجه سردوشی برابری دارن؟
    و اینکه مهندسان الکترونیک افسر ارشد به حساب میان یا نه؟

    1. سلام از توجه شما متشکرم. رده شغلی و سرردوشی و حدود مزایا بین مهندس الکترونیک ۲ و مهندس سوم، و مهندس الکترونیک ۱ و مهندس دوم، برابر هستن. افسر الکترونیک ۱، در تئوری و ظاهر سردوشی افسر ارشد به حساب می‌آید، اما باید دید این موضوع به طور کامل در مستندات دیده شده یا خیر. از مسائل روز بی‌اطلاعم، اما تا آن زمان که من دریا می‌رفتم، افسر الکترونیک ۱ هنوز به کمیته‌های مدیریتی دعوت نمی‌شد. این را هم در نظر داشته باشید که در بیشتر شرکت‌ها، از «افسر الکترونیک» به این شکل هنوز خبری نیست و کشتی‌ها یک افسر مخابرات و دو افسر برق با خود به همراه می‌برند. «افسر الکترونیک»، منصبی بود که با کم شدن کار افسران مخابرات (به لطف تجهیزات الکترونیکی ساده‌تر و قوی‌تر)، و همچنین الکترونیکی شدن بسیاری از ابزارهای فنی (مثل ظهور PLCها)، به قصد تجمیع و بازتعریف نقش این همکاران ابداع شد.

  14. ممنون از توجهتون
    اکنون در شرکت کشتیرانی ج ا ا پست افسر الکترونیک وجود داره؟
    و اینکه افسرای الکترونیک به ترتیب ۳ و ۲ خط سردوشی دارند؟
    و اینکه کار این عزیزان بیشتر تو کدوم قسمته و آیا خطرناک تر و سنگین تر از بقیس یا نه؟
    میخاستم
    تشکر کنم ازتون که با حوصله و تواضع هیچ سوالی رو بی پاسخ نمیزارین
    ممنون

    1. چون کشتیرانی تو بورسیه رشته برق برداشته ک اینا همون افسر الکترونیک میشن یا نه؟
      و اینکه افسر برق پایین تر از افسر الکترونیکه؟

      1. ردهٔ افسری الکترونیک، ترکیبی نسبتاً جدید است که بسیاری از شرکت‌ها از آن بی‌بهره‌اند و همچنان از ترکیب افسر مخابرات و افسر برق بهره می‌برند. ابداع این رده، راهکاری است که از یک سو با ساده‌سازی سامانه‌های مخابراتی و کم شدن نیاز به افسر مخابرات، و از سوی دیگر با الکترونیکی شدن تجهیزات و نیاز روزافزون به تخصص مربوطه ابداع شده است. شرکت‌هایی که از این سیاست استفاده می‌کنند، دیگر افسر برق ندارند که مقایسه‌ٔ مد نظر شما موضوعیت داشته باشد. همهٔ کسانی که افسر برق بوده‌اند، با گذراندن دوره‌ای به افسر الکترونیک تبدیل می‌شوند و درجهٔ سازمانی آن‌ها نیز در بیشتر شرکت‌ها یک درجه ارتقا خواهد یافت.

    2. از توجه شما سپاسگزارم، هرچند مشغله و روزمرگی‌ها اجازه نمی‌دهند به همهٔ پرسش‌ها فوراً جواب دهم. به صورت معمول و از نظر فیزیکی، کار مهندسین مکانیک در کشتی سنگین‌تر از سایرین است و این عزیزان بیشتر در معرض خطرات کاری قرار دارند. اما معنای حرف من سادگی کار سایرین و امن بودن آن نیست. شغل دریانوردی، برای تمام شاغلین آن، حتی همکاران بخش خدمات و آشپزخانه، سخت و طاقت‌فرساست و با خطراتی همراه است.

  15. سلام
    ببخشید شما فرمودین که افسر الکترونیک ۱ جزو افسران عرشه به حساب نمیاد یعنی تا دوران بازنشستگی باید ۶ماه دریا بره
    چون تو ی مطلبی خونده بودم که افسران وقتی به مرتبه ی افسران ارشد برسن مجبور نیستن ۶ ماه دریا برن و میتونن ۴ ماه دریا برن
    مرسی از مطالب جالبتون

    1. افسر الکترونیک ۱ جزء افسران عرشه محسوب نمی‌شود، اما قانونی که می‌فرمایید مربوط به افسران ارشد است و در بیشتر شرکت‌هایی که ردهٔ افسرالکترونیک معرفی کرده‌اند، از جمله کشتی‌رانی جمهوری اسلامی، افسر الکترونیک ۱ نیز در کنار کاپیتان و افسر اول و سرمهندس و مهندس دوم، افسر ارشد محسوب می‌شود.

  16. سلام تورو خدا زود جواب بدین.
    برای کسی که تخلیه ادرارش از طریق سوند یا لوله انجام میشود امکان کار برروی کشتی درسمت افسر مهندس سوم وجود دارد؟؟؟
    برای چنین مشکلاتی به طور کلی کارت سلامت صادر میشود؟؟

  17. سلام آقای مهندس
    بسیار ممنونم برای مطالب خوبتون
    چند سوال داشتم از خدممتتون که خیلی برام مهمه ممنون میشم راهنمایی کنید.
    ۱.آیا من‌بعنوان فردی تازه وارد اگر بخوام برم دوره افسر دومی عرشه رو در یکی از آموزشگاه ها تازه بگذرونم آیا تو اون یک سال دوره کلاسها بصورت شبانه روزی یا هر روز هست؟ یا بصورت مقطعی هر چند وقت یکبار هستش چون من شهرستان زندگی میکنم مثلا موندن تو تهران بصورت یکسال کامل سخت هستش.
    ۲.آیا میشه مستقیم رفت دوره های افسر دومی رو دید یا قبل از اون حتما باید دوره های ملوانی رو ببینید و بصورت سلسله وار برید بالا؟؟

    ۳. میخواستم بدونم من اگر دوره افسر دومی رو در آموزشگاه خزر در انزلی بگذرونم آیا میتونم بعد از دوره در یک شرکت در جنوب کار کنم ؟ یا حتما باید در شمال باشم؟؟ و اینکه آیا رفتن به این کلاسها فقط به معنی گذروندن دوره های دریایی و گرفتن مدرک هستش و تعهدی به موندن در اون شهر یا شرکت نیستش؟؟
    و آخرین سوال جالبه بدونم با اینکه سوال بی ربطی هستش
    آیا کسانی که درسهای تحلیلی اونها مثل ریاضی ضعیف هستن خیلی مشکل زا هست واسشون کار و طی کردن دورها؟؟
    ممنون میشم لطف کنید و جواب من رو بدید چون خیلی مهم هست واسم این اطلاعات.
    و باز از پاسخ ها و اطلاعتتون سپاسگزارم.

    1. متشکرم از توجه شما.
      برای دوره‌های افسردومی نیاز به گذراندن دوره‌های ملوانی نیست، ولی مثلا برای گذراندن دوره‌های فرماندهی حتماً باید دوره‌های افسردومی و افسراولی را طی کرده باشید.
      گذراندن دوره در یک آموزشگاه خاص محدودیتی برای شما تعیین نمی‌کند. محدودیت اگر باشد، در گواهی‌نامه‌ای است که در انتهای دوره دریافت می‌کنید.
      ضعف در درس‌هایی مثل ریاضی، برای دوره‌های ناوبری مشکل‌زا نیست و در دوره‌های موتور هم می‌توانید از پسشان بربیایید، هرچند سخت‌تر.
      پاسخ پرسش‌های دیگر را نمی‌دانم.

  18. ممنونم آقای مهندس از جوابتون
    ولی من از چند نفر از دوستان که در کشتی فعال هستند پرسیدم گفتند.بعد از یکسال دوره برای ۱ سال کارآموزی افسر دومی باید در کشتی همانند یک ملوان فعالیت کنیم میخواستم بدونم شما اطلاعی دارین از این موضوع؟ اگر دارید آیا ما در دوران کار آموزی بیشتر بحث ناوبری و کار های افسری رو یاد میگیریم یا به گفته دوستان باید مثل یک ملوان فعالیت کنیم؟؟
    ممنونم از لطف و پاسختون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.